En guide för band som söker dansare att spela för
Hundratals små samhällen är dedikerade till swingdans i praktiskt taget alla städer i världen. Det är en livlig, aktiv och global gemenskap. Swingdans beror på veckoevenemang, och ett av de bästa sätten att återuppliva en stadsdel är med livemusik. Samhället lockar musiker, särskilt de med jazzbakgrund, och ibland anmäler de sig frivilligt för att bilda ett band och uppträda för oss. Här är några tips jag har som borde vara till hjälp för alla nya band som vill spela för dansare.
Swing är vad?
Utan att fördjupa mig för djupt i ämnet föredrar jag att förtydliga vad jag menar med ett sväng till de band jag är intresserad av att anställa eller betala för att se. Det finns många definitioner, varav de flesta beror på vem som definierar det, även om de flesta Lindy Hop-dansare är överens om termens primära betydelse. Det finns många saker som “swingar”, och ännu mer som kan “swingdansas” också, men sådana saker svänger inte på det sätt som intresserar mig. Jag är intresserad av musiken i New York, New Orleans, Kansas City och Los Angeles mellan 1927 och 1945 för tillfället och under överskådlig framtid. Detta är i linje med ursprunget till Lindy Hop och består främst av låtar i 32-taktsstilen med bas, gitarr, trummor, piano, klarinett, trumpet, trombon och ibland saxofon, tuba eller banjo. Låtar av artister som Sidney Bechet, Louis Armstrong, Duke Ellington, Count Basie, Lionel Hampton, Fats Waller, Artie Shaw och andra spelades ofta (se nedan).
Senare Louis Prima-influerad musik, musik med Frank Sinatra eller “crooner”-influenser, 1940-talspop, alltför förstärkt swing (som banden från slutet av 1990-talet), Chicago Blues, rock and roll och liknande är mindre min stil. Dessa element tilltalar mig, men inte i lindy hop-sammanhang. En nykomling observerade ofta vår scen och kommenterade, “Wow, jag skulle kunna dela min kärlek till __ med denna grupp.” Även om jag uppskattar känslan, har Lindy Hoppers en ganska specifik musiksmak. Håll ut – det du gör kan bli hett efterfrågat om några år. Dansarnas fantasier tenderar att förändras med några års mellanrum.
Detta är en av orsakerna till att majoriteten (men inte alla) av de mest kända dansbanden i den moderna Lindy Hop-scenen grundades av ivriga swingdansare. Tack vare sin långa erfarenhet av dans är de medvetna om vad som lockar och avvisar dansare.
Swing kontra 1940-talspop
Som med vilken musikgenre som helst i amerikansk kultur övergick swingjazzen från “djävulens musik” till populär (men edgy och cool), sedan till mainstream. Det jag gillar att benämna “1940-talspop” uppstod när den genomgick alla stadier av kulturell appropriering och mainstream-appropriation. Låtar som är roliga och medryckande är designade för radio och TV. Detta förekommer ofta i låtar som “In The Mood”. allt med en minnesvärd hook, pålitliga solon och ibland söta texter Sing Sing Sing, enligt min mening, faller i denna kategori främst för att det har blivit överspelat. Den föraktas välförtjänt för att vara överspelad, även om den kanske orättvist demoniserats i vårt samhälle med 1940-talspop. Undvik i alla fall 1940-tals popmusik medan du, bandet, väljer låtar. Vilken låt som helst som spelades in vid en tidpunkt i en artists karriär när de bara producerade musik för att uppfylla sina skyldigheter med skivbolagen, inklusive Stan Kenton, (de flesta) Glenn Miller och de låtarna. På ett album kallat “Basie’s Beatle Bag” framför Count Basie flera Beatles-låtar. Medan musiken är catchy för de första lyssningarna låter den snart som spikar på en svart tavla. När ett band väljer dansaretitlar tror jag att det är avgörande att försöka överväga
Till baren, fyra
Det är så jag karaktäriserar musik som har en distinkt 1, 2, 3 och 4 i rytmen. Som jämförelse har Dixieland en stark en-två, ett-två-vibb. Dansare värderar detta mycket eftersom det kompletterar våra rörelser och hindrar oss från att bli slitna av musiken. En-två tvingar bara en liten del av dansen att vara det som känns naturligt för oss som dansare, och Charleston fungerar otroligt bra med det, medan det inte gör att svänga ut.
Swingband kontra bröllopsband
Du ska veta att vi är duktiga på jazz om du spelar för dansare. Vi vill höra spännande urval av jazzeran eller åtminstone individerna som väljer vem vi ska anställa och de som betalar bandet i slutet av kvällen. Även om vissa band – Robert Bell, till exempel – gör ett fantastiskt jobb här med sina svängiga tolkningar av samtida låtar, kan de flesta band inte göra det. Fortsätt spela jazz. I själva verket “vill” vi inte ha funken. Billie Holiday kommer att tänka på när man saktar ner något, inte dåsig långsam musik. Även långsamma låtar är svåra att dansa till om de inte innehåller lite attityd och fingerknäpp. Att röra sig långsamt är utmanande, precis som att spela extremt långsamt, och om det inte finns någon synkopering eller annan indikation på rytm kan vi inte heller känna av det.
Sval vs. varm
Termen “detta” används ofta av jazzentusiaster. Majoriteten av dansarna och jag är överens om att het jazz är vår absoluta favoritmusik. “Hot” beskriver en melodis benägenhet till kortare, hårdare toner. Oväntat rytmisk en dedikation till att träffa de melodiska frasernas noter 1, 3, 5 och 7. Det mesta var i 4/4 takt, och 6/8 och andra sammansatta taktarter var få (shuffle-känsla). Det betyder inte hastighet. Långsamma låtar som Sidney Bechets Petite Fleur eller Jelly Roll Mortons New Orleans Bump kan spelas högt. Hett är tåknacka.
Låtens längd
Branschstandarden för låtlängd är tre till en halv minut. Detta går tillbaka till de tidigaste inspelningsteknikerna och vad som till och med var möjligt när musikinspelning först blev populär. Även om den begränsningen inte längre gäller och du som band KAN producera låtar så länge du vill, tänk på att dansare fortfarande är bundna av den långvariga seden att dansa hela musiken med någon. Om låten pågår längre än tre minuter kan detta vara ganska obehagligt, speciellt om en partner i ett givet partnerskap är betydligt mer potent än den andra. Låtar på den kortare sidan kommer att göra dansare MYCKET mer tillfreds. Med undantag för ditt slut, rekommenderar jag bestämt att du håller dig till en längdgräns för låten på 3:30.
Avbryta låtar för att prata
Håll det kort. Du är ingen komiker, så starta låten eller ge ett snabbt fakta. Ett av mina favoritband genom tiderna är Two-man Gentleman Band, och de är humoristiska, men det är en välslipad gimmick. Det finns tid att presentera bandet, men det skulle kunna fungera bättre att berätta en rolig historia om varje låt. Inte för att vi inte bryr oss… Eftersom vi gör det, är det bara så att mellan danserna tackar vi våra partners, tar oss tillbaka till borden, letar efter nya partners eller ber om ursäkt på lämpligt sätt när vi råkar stöta på andra dansare.
Låtar valda
Det finns alltid utrymme för fräscha låtval när man spelar musik för dansare. Som DJ har jag vuxit till att älska att jag aldrig har slutat lära mig om ny musik. Jag har också en omfattande CD-samling. Det finns mer musik där ute än vi någonsin kommer att höra eftersom endast cirka 10 % av inspelningarna med enbart vinyl kom till CD.
Cymbaler att rida på
Varje låts ridcymbals orubbliga “tss tsstss tss” är en kraftfull kraft som ger mycket “framdrivning”. Dansare tycker sällan att det är roligt. Vänligen avstå från att använda den om du kan.
Tempos
Band kan behöva hjälp med att förstå tempo. Jag har hört band som ständigt spelar allt i Lindy Hop “fickan”, det vill säga mellan 160 och 180 BPM, och band som tror att snabbare alltid är bättre (det är det inte). Lite bättre, det här. Med de flesta spår som faller någonstans i mitten behöver du variation. Gypsy jazzband verkar kämpa mest med detta eftersom de ofta bara framför extremt snabba eller extremt långsamma låtar med lite däremellan. Att undvika att spela långa spår efter snabba är något annat att tänka på. Ingen gillar att dansa långsamt och intimt med någon som svettas. Om du har följt min DJ-blogg vet du att jag stöder att lägga till rikedom genom att gå bortom tydligt definierad “swingmusik” och in i olika genrer och stilar. Men det är mitt DJ-råd. Som ett band kommer det vanligtvis att vara utmanande att etablera mångfald, såsom storbandet till western swing, etc., och det skulle bara komma igenom ibland. Bättre skulle vara att försöka producera en våg eller tempo “berg-och dalbana”. Till skillnad från en berg- och dalbana borde tempot i det sista setet nå högre toppar och lägre dalar.
Anpassningsmentalitet
Tänk på att att uppträda för dansare skiljer sig från att agera för en sittande publik. Förlängda solon och pauser är utmanande för oss som dansare. Snälla upp på din spelning nykter. Jag säger bara detta eftersom det har kommit upp så ofta. Om du tar några öl innan din show är det bra, men låt inte din promotor börja kvällen med att ifrågasätta om allt kommer att lösa sig.
Att vara en del av feedback-slingan är avgörande för att samarbeta väl med den lokala swingdansgruppen. Ett band kan bli ett populärt lokalt val genom att göra några mindre justeringar, men att inte göra dessa justeringar skulle göra dem väldigt omöjliga att boka. Denna ömsesidigt fördelaktiga feedback kan starta en långvarig och fruktbar anslutning i en idealisk miljö.