7 FÖRSLAG FÖR FÖRBEREDELSER FÖR EN GIG

Klä dig lämpligt för spelningen.

Gå igenom ditt framträdande med de kläder och skor du har på dig på scenen om du planerar att bära något annat än gatukläder (eller saker du inte har burit på en spelning tidigare).

Du vill inte upptäcka att dina armrörelser är begränsade bara när du uppträder live på scen, att dina klackar är för höga, att du inte kan andas bekvämt, att du känner dig överexponerad eller överklädd, att du är för varm, eller att du tror att du är överexponerad!

Arbeta med låtbyten.

Hela bandet byter praxis. Om en låt börjar enbart med slagverk och inga ackord, kan du som sångare hitta din nyckel? Måste någon byta instrument eller stämma sina instrument? Förstår alla vems jobb det är att börja följande låt? Har du och bandet för avsikt att schemalägga någon låtöverlappning eller mjuka övergångar under vilka takten förblir densamma från en låt till nästa?

Bestäm och testa scenens positioner.

Många band behöver mer yta under repetitionerna för att röra sig på scenen, men om du gör det, planera och öva dina scenpositioner. Det måste bli en självklarhet att flytta, inte något man överväger.

Jag hörde precis i Shania Twains självbiografi att hon fick sitt band att arbeta så hårt inför en turné att när de var redo att åka på vägen kunde keyboardspelaren spela showen och göra ett korsordsproblem samtidigt. Jag har ingen aning om hur det fungerar, men

Du bör alltid spela en låts intro med andra.

Det betyder att du aldrig ska spela en låt från början till mitten av en rough patch, pausa vid rough patch och sedan starta om från början. Om du gör det, övar du på att sjunga låten med en bra början och ett misstag i den knepiga delen.

Fortsätt istället om det finns ett problemområde. Spela vidare, ta en mental anteckning och slutför låten. Korrigera sedan det problematiska avsnittet genom att börja några takter tidigare i stället för i början av låten.

Spela det tre till fyra gånger korrekt efter att du fått det rätt. Det skulle hjälpa om du förberedde dig för att det du vill ska hända på scenen. Sannolikt kommer du fortfarande att uppleva problem på scenen även om du utför en svår del felaktigt fem gånger innan du får rätt en eller två gånger.

Från låtens slutsats framåt, rätta fel.

Åtgärda det föregående felet först, med andra ord (det som inträffar närmast slutet av låten). Rätta sedan till felet från tidigare. Du vinner på detta unika koncept eftersom det gör det möjligt för ditt sinne att enbart koncentrera dig på ett problem i taget. Om du försöker lösa fem problem genom att vara uppmärksam på var och en medan du spelar hela låten, riskerar du att bli orolig för problem som kommer att uppstå i framtiden när du spelar igenom ett tidigare nummer.

Gör meddelanden mellan låtarna.

Det är ingen dålig idé att repetera tillkännagivanden under repetitionen om du inte är en naturlig emcee. Ja, det känns konstigt, men man vänjer sig. Dessutom kan du hitta några problem med sångintro som stör tillkännagivanden.

Få ner bandets introduktioner.

Se till att du anger allas namn korrekt och kommer ihåg alla, åtminstone. För att rätta till ett avgörande fel var jag lättad över att träna på detta under förra månadens repetition. Jag hänvisade till basisten med lokalbokningsagentens namn enbart under träningen eftersom de båda har samma förnamn.

Ibland, när det var dags att presentera en bandmedlem på scenen, saknade jag ord. Det borde inte förekomma ens för någon jag känt länge. Det hjälper att träna bandintro.

Ännu bättre, om du kan öva på bandintroduktioner medan du spelar en låt, öva sedan varje medlem på att skriva in låten igen när deras namn ropas upp.